موسسه حقوقی سامان

موسسه حقوقی سامان افتخار دارد با استفاده از تیمی مجرب در زمینه کلیه امور حقوقی , شرکتها و موسسات فعالیت نماید.

موسسه حقوقی سامان

موسسه حقوقی سامان افتخار دارد با استفاده از تیمی مجرب در زمینه کلیه امور حقوقی , شرکتها و موسسات فعالیت نماید.

ثبت علامت تجاری ( برند )

زمان ثبت علامت تجاری

    • دوماه از مرحله تکمیل مدارک و شروع به کار
    • چهار ماه و نیم تا صدور پروانه 10 ساله اولیه

فرایند تمدید علامت تجاری

تمام مراحل اجرایی همانند ثبت اولیه برند (علامت تجاری) است و همان هزینه را در بر دارد.

چارت ثبت علامت تجاری

ادامه مطلب در سایت زیر

نکاتی که برای ثبت برند باید

    • بر خلاف تصور عامه مردم علامت تجاری مشمول هیچگونه مالیاتی نمی باشد.
    • علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است در صورتی که ثبت بین المللی شده باشد نمیتوانید در ایران نیز آن را ثبت کنید و در صورت ارجاء آن به ثبت پرونده رد خواهد شد.
    • علامت تجاری میتواندهم نماد شرکت باشد هم اسم شرکت.

مزایای ثبت علامت تجاری ( برند )

    • ضمانت میکند که مشتریان بتوانند محصول ها و کالا ها را از هم متمایز کند.
    • این حق را به شرکت ها میدهد که کالاهایشان را نبست به هم متفاوت کند.
    • وسیله ای برای بازاریابی و پایه ای برای مشهور شدن شرکتها میشود.
    • به افراد ثالت این اجازه را میدهد که از علامت تجاری استفاده کنند و درآمد از محل حق امتیاز ها  میباشد.
    • ز اجزاء لازم توافقنامه های اعطای نمایندگی میباشد.
    • امکان دارد از اموال دارای ارزش درآمد باشد.
    • علامت تجاری به شرکت ها را انگیزه می دهد که برای بهبود بخشیدن و حفظ کیفیت کالاهای خود تلاش و سرمایه گذاری کنند.
    • امکان دارد برای اعضای وام مفید باشد.

انتقال علامت تجاری ( برند ) صلح علامت :

      • کپی کارت ملی و شناسنامه افرادی که قصد انتقال علامت را دارند.
      • امضا وکالت نامه وکیل در موسسه جهت پیگیری صلح علامت
      • ارایه اصل تصدیق نامه
      • در صورت شرکتی بودن ،آگهی ثبت شرکت و تغییرات ضمیمه مدارک شود
      • ارایه اصل سند صلح
      • -جهت انتقال علامت تجاری ثبت شده نیاز به تنظیم سند رسمی صلح در دفاتر اسناد رسمی می باشد که در آن علامت مربوطه به شخص دیگری واگذار می گردد .
      • استعلام از اداره ثبت علامت برای تایید سابقه ثبت علامت تجاری مورد نظر.
      • نقل و انتقال در دفترخانه

تغییر آدرس

 

تغییر آدرس شرکت عبارت است از:

تغییر مکان شرکت از هر نقطه ای به نقطه ای دیگر.

مدارک لازم جهت تغییر آدرس شرکت :

  • کپی آگهی تاسیس
  • کپی روزنامه رسمی
  • کپی مدارک شناسایی همه ی اعضاء
  • در صورت داشتن تغییرات کپی آگهی آخرین تغییرات

فرایند تغییر آدرس شرکت:

  • تکمیل فرم تغییرات شرکت ها توسط کارشناسان موسسه سامان ثبت
  • تحویل مدارک به وکلا
  • تنظیم صورتجلسه توسط کارشناس و تحویل به موکل جهت امضا
  • تحویل مدارک به اداره ثبت توسط وکلا
  • در صورت نقص در مرحله تایید نهایی ایراد اعلام شده رفع و با هماهنگی با موکل نقص اصلاح شده درهمان روز تایید می گردد.
  • تایید نهایی و صدورپیش آگهی تغییرات
  • تقریبا یک هفته پس از صدورپیش آگهی ، روزنامه رسمی منتشر می شود.

22890120

منبع: سامان ثبت

شرکت های تعاونی

تعریف شرکت تعاونی:

شرکتهایی هستند که تمام یا حداقل ٥١% سرمایه به وسیله اعضا دراختیار شرکت تعاونی قرار گیرد و وزارتخانه ها سازمان ها شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت بانکها شهرداریها شوراهای اسلامی کشوری بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند ٢ اصل ٤٣ قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، اجاره، اجاره به شرط تملیک بیع، شرط فروش اقساطی و صلح اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه شرکتهای تعاونی نمایند بدون آنکه عضو باشند. 
   تبصره: در مواردی که دستگاه‌های دولتی در تأسیس تعاونی، شریک می شوند؛ ظرف مدتی که با موافقت طرفین درضمن عقد شرکت، تعیین خواهد شد؛ سهم سرمایه‌گذاری دولت به تدریج بازپرداخت و صددرصد سرمایه به تعاونی تعلق خواهدگرفت. مطابق ماده‌ی 26 همان قانون: «تعاونی‌های تولیدی، شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دام داری، ‌دام پروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، ‌عمران شهری و روستایی و نظایر اینها فعالیت می‌نمایند» و به موجب ماده‌ی 27: «‌تعاونی‌های توزیع، عبارتند از تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌نمایند». تبصره‌ی ماده‌ی 28: ‌«‌تعاونی‌های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع خود بپردازند». 
حداقل و حداکثر تعداد عضو در تعاونی ها به نسبت سرمایه و فرصت اشتغال و نوع فعالیت و رعایت اصل عدم تمرکز و تداول ثروت به موجب آیین نامه مصوبه وزارت تعاون تعیین می گردد. ولی در هر حال تعداد اعضا از ٧ نفر کمتر نخواهد بود.ماده ٦ تاسیس شرکتهای تعاونی بر پایه ی اقدام مجمع موسس است که شامل عده ای افراد واجد شرایط عضویت می باشد صورت می گیرد. تعداد اعضای مجمع عمومی موسس ، هفت نفر است که سه نفر هیئت موسس و یک نفر به عنوان نماینده در اداره کل تعاون می باشند. دراولین جلسه رسمی مجمع عمومی عادی که با شرکت متقاضیان همراه با رسید لازم التادیه سهام مقرر تشکیل می شود پس از بحث و بررسی اساسنامه پیشنهادی با موافقت حداقل دو سوم اعضا تصویب شده و اعضایی که با مصوبه آن مجمع در مورد اساسنامه موافقت نداشته باشند می توانند درهمان جلسه تقاضای عضویت خود را پس بگیرند.مستفاد از ماده ٣١ اعضای هیئت مدیره در اولین جلسه مجمع عمومی عادی انتخاب می گردند ودر اولین جلسه هیئت مدیره ، اسامی و مشخصات کامل اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل و بازرسان شرکت تهیه شده و جهت بررسی تقدیم اداره کل تعاون می گردد. اولین هیئت مدیره منتخب شرکت تعاونی موظف است پس از اعلام قبولی با انجام تشریفات مقرر نسبت به ثبت تعاونی اقدام نماید. 
برای انجام ثبت شرکتها و اتحادیه های تعاونی پس از طرح و تصویب آن ارائه مدارک مندرج در ماده ٥١ الزامی می باشد که باید در چهار نسخه به اداره ثبت شرکتها ارائه شود.

شرایط پایه جهت ثبت شرکت تعاونی:

شرایط عضویت :

شرایط عضویت در تعاونی ها در ماده ٩ آمده است و خروج عضو از تعاونی اختیاری بوده و نمی توان آن را منع کرد ولی در صورتی که خروج نامبرده موجب ضرری برای تعاونی باشد ملزم به جبران آن خواهد بود.

سرمایه:

سرمایه تامین یا تعهد شده از طرف اعضا درهر مرحله تاسیس شرکت نباید کمتر ٥١ درصد کل سرمایه شرکت لحاظ شود و هر تعاونی وقتی ثبت وتشکیل می گردد که حداقل یک سوم سرمایه آن تادیه و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد.

در صورت فوت عضو ورثه او با وجود شرایط لازم عضو تعاونی محسوب می گردند و در صورت تعدد ورثه بایستی ما به التفاوت افزایش سهم ناشی از تعدد خود رابپردازند و در غیر این صورت با اعلام عدم تمایل عضویت آنان لغو می گردد و در صورت لغو عضویت به هر علت سهم و کلیه حقوق و مطالبات عضو به قیمت روز تقویم و به دیون تعاونی تبدیل می شود که پس از کسر دیون وی به تعاونی به او یا ورثه اش پرداخت می شود.

  مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت‌ تعاونی:

    • صورت جلسه‌ی تشکیل مجمع مؤسس و اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضا و هیأت مدیره‌ی منتخب و بازرسان و مدیرعامل شرکت
    • اساسنامه‌ی مصوب مجمع عمومی
    • درخواست کتبی ثبت
    • طرح پیشنهادی و ارائه‌ی مجوز وزارت تعاون
    • رسید پرداخت مقدار لازم التأدیه‌ی سرمایه
    • مدارک دعوت تشکیل اولین جلسه‌ی مجمع عمومی عادی (موضوع بند 2 ماده‌ی 32)
    • موافقت‌نامه‌ی تشکیل شرکت یا اتحادیه ( تبصره‌ی ماده‌ی 51)
    • مجوز ثبت شرکت یا اتحادیه ( بند 28 ماده‌ی 66 و بند 4 ماده‌ی 51)

اولین هیأت مدیره‌ی منتخب شرکت تعاونی، مکلف است پس از اعلام قبولی با انجام تشریفات مقرر نسبت به ثبت تعاونی اقدام نماید.

 

- لازم به تذکر است که به موجب مقررات وزارت تعاون، سرمایه‌ی تأمین یا تعهدشده از طرف اعضا در مرحله‌ی تأسیس شرکت، نباید کمتر از 51 درصد کل سرمایه‌ی شرکت باشد و هر تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می‌گردد که حداقل یک سوم سرمایه‌ی آن تأدیه و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی باشد؛ تقدیم و تسلیم شده باشد. اعضای تعاونی نیز مکلفند مبلغ پرداخت نشده‌ی سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تأدیه نمایند. 

روند ثبت شرکت تعاونی:

فرم اسناد فوق‌الذکر را تکمیل‌کرده و ذیل تمام اوراق باید توسط همه‌ی شرکا (مؤسسین) امضا شود. سپس هزینه‌ای بابت تعیین نام شرکت به بانک واریز کرده و چند نام،‌ که واژه‌ی بیگانه نبوده، فاقد سابقه‌ی ثبت بوده و دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد؛ انتخاب ومعرفی شده و موافقت واحد مربوطه را درباره‌ی نام تعیین شده اخذ می گردد،سپس همه‌ی مدارک به «‌قسمت پذیرش مدارک»‌ اداره‌ی مزبور، تحویل و رسید دریافت می‌شود و موعدی برای گرفتن نتیجه تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که امر تعیین نام، فقط در تهران انجام می‌شود و شرکت‌هایی که در سایر شهرها ثبت می‌شوند؛ نیز جهت تعیین نام به تهران معرفی می‌شوند. در صورت کامل بودن مدارک تقدیمی، کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها اقدام به تهیه‌ی پیش‌نویس آگهی ثبت نموده و به متقاضیان ثبت یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت تحویل می‌شود.

جهت تعیین حق‌الدرج آگهی باید به «نمایندگی روابط عمومی» ‌مراجعه کرد. لازم به ذکر است درصورتی‌که کارشناس ، موضوع شرکت را نیازمند کسب مجوز از مرجع خاصی بداند از مرجع مزبور، استعلام می‌نماید. سپس متقاضی باید مبلغی که بابت حق‌الثبت و حق‌الدرج آگهی، معین می شود؛ ‌به بانک و حساب تعیین‌شده، واریز کند وحق آگهی را به «‌واحد حسابداری» ‌اداره، تحویل و واحد مذکور، این امر را در ذیل برگه‌ی تقاضانامه، درج می‌کند و بعد مدارک به «واحد ثبت تأسیس و تغییرات» اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تحویل و شرکت، ثبت‌می‌شود و امضایی دال بر «برابر بودن ثبت با سند» ‌از شرکا یا وکیل رسمی شرکت، اخذ می‌گردد. سپس دو نسخه آگهی به امضای رئیس اداره رسیده و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده‌ی شرکت، ضبط و نسخه‌ی دوم جهت نگهداری در شرکت به متقاضی داده می‌شود و این سند «سند ثبت شرکت» ‌است.

در نهایت، متقاضی، باید یک نسخه از آگهی را به «واحد روابط عمومی» ‌مستقر در اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی و نسخه‌ی دیگر را به دفتر یک روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران واقع در تهران، تسلیم کند. با توجه به ماده‌ی 6 نظامنامه‌ی قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده‌ی 197 قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه‌ی شرکت‌نامه و منضمات آن، توسط اداره‌ی ثبت در روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت، منتشر شود.

نکته1: اظهارنامه‌ی ثبت شرکت از اوراق بهادار بوده که باید از اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تهیه شود. برای دریافت اظهارنامه‌ باید تقاضانامه‌ای دایر بر قصد تأسیس شرکت، تنظیم شود.

   نکته2: شرکت‌نامه‌ی مذکور باید به صورت رسمی باشد. شرکت‌نامه نیز حاوی اطلاعات مذکور در فرم تقاضانامه است. به موجب ماده‌ی 5 قانون طرح اصلاحی آیین‌نامه‌ی ثبت شرکت‌ها مصوب شهریور ماه 1340، اداره‌ی ثبت شرکت‌ها در تهران و دوایر ثبت شرکت‌ها در شهرستان‌ها، در ثبت شرکت‌نامه، قائم‌مقام دفترخانه‌های اسناد رسمی هستند و از این¬رو برای تنظیم شرکت‌نامه‌ی رسمی، نیاز به مراجعه به دفترخانه‌ی اسناد رسمی نیست.

نکته3: در صورت‌جلسه‌ی مذکور، نکات ذیل درج می‌گردد: ‌زمان تشکیل جلسه، ‌تصریح به اینکه اساسنامه، اظهارنامه و شرکت‌نامه به تصویب و امضای کلیه‌ی شرکای شرکت رسیده است؛ تعیین و تصریح اعضای هیأت مدیره و مدت مدیریت آنها، تعیینِ دارندگانِ حق امضای اسناد تعهدآور شرکت، تصریح به اینکه اعضای مدیر با امضای صورت‌جلسه‌ی مذکور، ‌قبول سِمت می‌نمایند؛ تصریح به مبلغ سرمایه‌ی شرکت و پرداخت آن از طرف کلیه‌ی شرکا و تحویل آن توسط مدیرعامل و اقرار مدیرعامل به وصول سرمایه‌ی شرکت، تعیین شخصی برای انجام کارهای لازم برای ثبت شرکت.

22890120

منبع: سامان ثبت

شرکت تضامنی

 

در قسمتی از مفاد قانون تجارت در مورد نوعی شرکت تجاری به نام شرکت تضامنی اشاره کرده است که مقاله ای که در پیش رو مشاهده مینمایید در مورد قوانین و مقرراتی میباشد که کشور در مورد این شرکت ها وضع کرده است و در مورد کلیه مباحث مربوط به این شرکت ها از جمله ثبت . انحلال . تقسیم سود . مسئولیت اعضا و ...تجزیه و تحلیل نموده و مورد بررسی قرار داده است. شرکت ها تضامنی از شرکت های تجاری ای محسوب میشود و به علت خصوصیات ویژه ای که دارد متناسب بافعالیت های تجاری میباشد. در این مقاله سعی شده تا به بررسی نحوه ثبت چنین شرکت هایی و نحوه انحلال و چگونگی مدیرت بر چنین شرکت هایی پرداخته و این نوع شرکت ها را بصورت کامل بررسی نماید.

نحوه ثبت شرکت تضامنی

جهت ثبت شرکت تضامنی ابتدا باید فرم های مربوط به شرکتنامه از اداره ثبت شرکت ها تهیه و تنظیم گردد در شرکتنامه با ید شرح فعالیت شرکت و نشانی دقیق تجارتخانه (مرکز اصلی ) و اطلاعات دقیق و محل اقامت کلیه شرکا ثبت گردد. جهت تاسیس شرکت های تضامنی چنانچه سرمایه شرکت نقدی باشد باید کاملا پرداخت گردد و اگر سهم شرکا غیر نقدی باشد باید ارزش ریالی آن مشخص گردد. در زمان تاسیس شرکت میبایست اساسنامه بوسیله اعضا مشخص و بعنوان آیین نامه شرکت تعیین گردد. ثبت تماتمی این شرکت ها بر طبق ماده قانون 195 قانون تجارت ضروری و انجام کلیه قوانین ثبت شرکت ها برای این شرکت ها الزامی میباشد

توضیحاتی در مورد شرکت تضامنی و اعضا

نحوه سازماندهی شرکت تضامنی:

  1. طریقه انتصاب و عزل مدیر:در شرکت های تضامنی یک نفر مدیر عامل از میان کلیه عضو های شرکت انتخاب میشود شرکت را اداره میکند .در این نوع شرکت های ممکن است مدیر عامل شخصی بجز اعضا باشد(ماده 126 قانون تجارت).در صورتی که مدیر از بین اعضا شرکت باشد و در اساسنامه قید شده باشد توسط اکثریت شرکا امکان عزل مدیرعامل ممکن است و اگر از غیر از اعضا شرکت باشد با توجه به ضوابط از پیش تعیین نشده که در اساس نامه موجود است با توجه به تصمیات اتخاذ شده بوسیله اکثریت اعضا قابل عزل میباشد. اگر خلع سمت مدیر عامل بدون دلایل و موارد موجه باشد مدیر این حق را دارد که از آن شرکت خسارت دریافت نماید. اگر مدیر عامل مقام منتصب شده به وی در شرکت نامه قید شده باشد امکان استعفا و یا عزل وی وجود ندارد مگر اینکه کلیه اعضا موافقت نمایند ولی اگر در شرکت نامه این موارد قید شده باشد امکان تعویض و یا عزل مدیر عامل با توجه به تصمیم اکثریت اعضا امکان پذیر است. اگر سمت مدیر عامل در شرکت نامه و اساسنامه وجود نداشته باشد اعضا شرکت میتوانند وی را عزل نمایند و شخص مدیر عامل نیز میتواند استعفا دهد .
  2. حدود اختیار مدیر عامل:مدیر شرکت تضامنی برای اینکه شرکت را در مقابل شخص سوم متعهد نماید باید با نام شرکت و با اختیارات خود هرگونه اقدام لازم را مبذول نماید وگرنه در صورت بروز هر مورد و مشکلی مسئولیت کامل با مدیر میباشد . دو گزینه وجود دارد که در محدوده اختیار مدیر میباشد اول اینکه تا زمانی که شرکت دارای زیان بوده و جبران نشود قسم سود شرکت دارای ممنوعیت میباشد دوم اینکه مدیر در عملیاتهای تجاری دارای محدودیت میباشد.
  3. وظایف مدنی مدیر عامل:وظایف مدنی مدیر عامل در برابر شرکت تابع ضوابط موجود در زمان انعقاد وکالتنامه بوده و نیز وظایف مدیر عامل در برابر اعضا شرکت تابع اصل های موجود در قوانین کلی حقوق مدنی میباشد بخصوص مقرارتی که در اساسنامه ذکر شده است.

تعهد شریک های شرکت های تضامنی در برابر طلبکاران شرکت

شریک های شرکت تضامنی مسئولیت تضامنی دارند و کلیه بستانکاران مطالبات خود را از شرکت مطالبه می نمایند. حال اگر دارائی شرکت تکافوی ادای دیون بستانکاران را نکند اشخاص اخیر حق دارند به شرکای شرکت تضامنی جهت وصول مابقی مطالبات خود منفردا و یا مجتمعا مراجعه نمایند. هیچیک از شرکا نمی توانند با استناد به اینکه میزان قروض شرکت از میزان سهم او در شرکت تجاوز می نماید از تادیه قروض شرکت امتناع ورزد فقط در روابط بین شرکا مسئولیت هر یک از آنها در تادیه قروض شرکت به نسبت سرمایه ای خواهد بود که در شرکت گذاشته اند. آن هم در صورتی که در شرکت نامه ترتیب دیگری اتخاذ نشده باشد (مستفاد ازماده 116 ق.ت).

 

در تائید مطالب بالا ماده 4ظ 3 ق.ت. می گوید : (در کلیه مواردی که به موجب قوانین یا موافق قراردادهای خصوصی ضمانت تضامنی باشد طلبکار می تواند به ضامن و مدیون اصلی مجتمعا رجوع کرده یا پس از رجوع به یکی از آنها و عدم وصول طلب خود برای تمام یا بقیه طلب به دیگری رجوع نماید منافع درشرکت تضامنی به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم می شود مگر آنکه شرکتنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد لیکن تادیه هر نوع منفعت به شرکا تا زمانی که کمبود سهم الشرکه شرکا به علت زیان های وارده جبران نشده باشد ممنوع خواهد بود(مستفاد از مواد 119 و 132 ق.ت)

تعهد شریک های شرکت های تضامنی در برابر طلبکار شخصی خود

طلبکاران شخصی شرکا حق ندارند که طلب خود را از دارائی شرکت تامین و یا وصول نمایند. اما می توانند نسبت به سهمیه مدیون خود (شریک تضامنی شرکت) از منافع شرکت یا سهامی که ممکن از در صورت انحلال شرکت عاید مدیون مزبور گردد هر اقدام قانونی که مقتضی باشد به عمل آورند. طلبکاران شخصی شرکا در صورتی که نتوانسته باشند طلب خود را از دارائی شخصی مدیون وصول کنند و سهم مدیون از منافع شرکت برای تادیه طلب آنها کافی نباشد می توانند انحلال شرکت را تقاضا نمایند. (مستفاد از ماده 129 ق.ت

در مورد تهاتر دین های طلب شده در ماده 13ظ  ذکر شده که خلاصه آنها عبارتند از :

  • مدیون شرکت حق ندارد در مقابل طلبی که از یکی از شرکا شرکت مزبور دارد استناد به تهاتر کند
  • شریک شرکت نیز نمی تواند در مقابل کسی که به شرکت مدیون بوده ولی از شریک مزبور طلب شخصی دارد استناد به تهاتر کند.
  • تهاتر دیون طلبکار شخصی یکی از شرکا پس از انحلال شرکت به دلیل از بین رفتن شخصیت حقوقی شرکت وتعلق دارائی آن به شرکا تجویز شده است (در اینجا اصل تفکیک شخصیت حقوقی شرکت با شرکا مورد توجه قرار گرفته است

نحوه قسم سود

هر گونه سود درشرکت تضامنی به نسبت سه مشرکا بین شرکا تقسیم می شود مگر آنکه شرکتنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد لیکن تادیه هر نوع منفعت به شرکا تا زمانی که کمبود سهم الشرکه شرکا به علت زیان های وارده جبران نشده باشد ممنوع خواهد بود(مستفاد از مواد 119 و 132 ق.ت).

نحوه منحل نمودن شرکت تضامنی

هنگامی که شرکت مقصودی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد وقتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل و مدت منقضی شده باشد و بالاخره در صورت ورشکستگی شرکت شرکت تضامنی منحل می گردد (فقرات 1و 2و 3و ماده 93 ق.ت) موارد دیگری که باعث انحلال شرکت می شوند عبارتند از : 

تراضی تمام شرکا صدور حکم انحلال از دادگاه تقاضای فسخ از طرف یکی از شرکا ورشکستگی یکی از شرکا و در خاتمه فوت یا محجوریت یکی از شرکا

  • نحوه ثبت نمودن و اعلام نمودن انحلالانحلال شرکت تضامنی باید طبق ماده (2ظ ظ  ق.ت) ناظر به مواد 195 و 197 همان قانون و برابر نظامنامه وزارت عدلیه اعلام شود. این نظامنامه در ماده 9 خود می گوید: (در هر موقع که تصمیمات راجع به تمدید مدت شرکت زائد بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معینه یا تغییر کیفیت تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا تغییر دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکا ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می یابد و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده 58 قانون تجارت اتخاذ شود مقررات این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله نیز رعایت شود. 
  • شرکا شرکت تضامنی مکلفند که انحلال خود را با تقدیم مدارک مقرر بدوا در اداره ثبت شرکتها به ثبت برساند و سپس در ظرف ماه اول از تاریخ ثبت انحلال آن را به هزینه خود شرکت توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیر الانتشار مرکز اصلی شرکت منتشر نمایند.
  • نحوه تسویه حساب شرکت تضامنیشرکت تضامنی پس از انحلال باید تسویه شود. در بعضی کشورها شرکت پس از انحلال و در حلا تسویه می تواند با شرکت دیگر ادغام شده ویا نوع خود را تغییر دهد . بدین ترتیب تسویه صورت نمی گیرد. در قانون تجارت ایران تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی (اعم از عام و خاص) فقط در زمان حیات شرکت پیش بینی شده است (ماده 135 ق.ت.) و ظاهرا چنین تبدیلی پس از انحلال امکانپذیر نمی باشد ولی با اصلاح ماده 135 مذکور شرکا می توانند پس از پرداخت طلب طلبکاران حتی در زمان انحلال شرکت و در طول مدت تصفیه شرکت تضامنی را به شرکت سهامی عام و خاص تبدیل نماید.. 
  • مدیر یا مدیران تسویه دارائی شرکت منحله را نقد و مطالبات شرکت را نیز وصول می نمایند. همچنین دیون شرکت را پرداخته و در آخر دارائی باقیمانده شرکت را بین شرکا تقسیم می کنند.
  • وظیفه های مدیر جهت تسویهاز کارهایی که مدیر تصفیه مکلف به اجرای آن می باشد خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت و اجرا نمودن تعهدات شرکت می باشد و در صورت نیاز می تواد برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی نیز بنماید. از جمله کارهای دیگر مدیر تصفیه وصول مطالبات شرکت تضامنی و تقسیم دارائی شرکت می باشد آن قسمت از دارائی شرکت که در مدت تصفیه مورد نیاز نمی باشد بطور موقت بین شرکا تقسیم می شود. مدیر یا مدیر عامل تصفیه حساب شرکا را نسبت به هم وسهم هر یک از شرکا را از نفع و ضرر تعیین می نماید. در صورت اختلاف نظر در موردتقسیم بین شرکا حل مساله با دادگاه ذیصلاح می باشد.. 
  • در قانون تجارت ایران تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی (اعم از عام و خاص) فقط در زمان حیات شرکت پیش بینی شده است (ماده 135 ق.ت.) و ظاهرا چنین تبدیلی پس از انحلال امکانپذیر نمی باشد ولی با اصلاح ماده 135 مذکور شرکا می توانند پس از پرداخت طلب طلبکاران حتی در زمان انحلال شرکت و در طول مدت تصفیه شرکت تضامنی را به شرکت سهامی عام و خاص تبدیل نماید.
  • برگزیدن مدیر جهت تسویهامر تصفیه درشرکت تضامنی با مدیر یامدیران شرکت می باشد مگر آنکه شرکای ضامن اشخاص دیگری را از خارج یا از بین خود برای تصفیه معین نمایند. در صورت عدم توافق سایر شرکا با اشخاص تعیین شده دادگاه عمومی اشخاصی را برای امر تصفیه تعیین خواهد کرد. اسامی مدیرانی که غیر از مدیران شرکت باشند باید در اداره ثبت شرکتها در تهران و دردایره ثبت شرکتها در شهرستانها به ثبت و آگهی برسد.

مشمول مرور زمان

دفاتر هر شرکتی که محل شده با نظر مدیر ثبت اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ خواهد ماند (در ماده 217 ق.ت) ضمنا مدت مرور زمان در دعاوی مطروحه از طرف اشخاص ثالث علیه شرکا یا وراث آنها راجع به معاملات شرکت در صورتی که شرکا یا وراث قانونا مسئول باشند 5 سال است و مبدا مرور زمان از روزی است که انحلال شرکت تضامنی یا ستعفا شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و در روزنامه رسمی آگهی شود. چنانچه طلب پس از ثبت و آگهی مزبور قابل مطالبه شده باشد مرور زمان از روزی شروع می شود که طلبکار حق مطالبه پیدا کرده باشد.

  • مرور زمان پیش بینی شده در ماده 219 ق.ت. که مدت آن 5 سال است مانند سایر مرورزمانهای مندرج در قانون تجارت قاعده خاص بوده و به قوت خود باقی است و با احراز شرایط زیر جاری می گردد.
  • دعوی شخص ثالث علیه شرکای شرکت تضامنی یا وراث آنها باشد.
  • شرکای یا وراث آنها قانونا مسئول قرار داده شده باشند
  • شریک های شرکت تضامنی در مدت 5 سال از تاریخ جاری شدن مرور زمان هر کدان منفردا و متضامنا در مورد
  • مبدا مرور زمان از تاریخ ثبت انحلال شرکت یا کناره گیری شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت و اعلان در مجله رسمی شروع می شود
  • دعوی شخص ثالث راجع به معاملات (تعهدات) شرکت باشند
  • تعهدات شرکت درمقابل اشخاص ثالث مسئول می باشند .

22890120

منبع: سامان ثبت

ثبت علامت تجاری و ثبت برند

علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری نشانی میباشد که میتواند اغلام تولبد شده و خدمت هایی که بوسیله فرد و یا شرکت ارائه میشود از سایر افراد و شرکت ها متفاوت میکند بنا بر ماده 30 قانون علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. 
علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد. نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد

فرایند ثبت علامت

  • امضاء وکالتنامه توسط موکل وتنظیم قرارداد
  • بررسی مدارک و شرایط موکل برای ثبت علامت تجاری
  • قبل شروع شدن پروسه ثبت علامت تجاری اگر نیاز به استعلام باشد، و موکل درخواست استعلام را بدهد ابتدا ، برند استعلام می کنیم.
  • ظرف 2 الی 3 روز کاری روی سیستم اداره ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شده بصورت رسمی و پرونده تشکیل می شود.
  • تایید : پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مشابهت ومغایرت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود. ثبت علامت تجاری نیاز به 3 آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.
    • تایید : پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مشابهت ومغایرت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود. ثبت علامت تجاری نیاز به 3 آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.
      • در این مرحله باید روزنامه رسمی انجام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ می شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد.
      • پس از روزنامه رسمی اول یک ماه زمان برای اعتراض وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.
      • • پس از گذشت 30 روز اگر هیچ اعتراضی نبود ، خیلی سریع درخواست آگهی دوم داده میشود. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است.
      • آگهی دومی که صادر شد و مشکلی نبود سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیر الانشار اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)
      • پیگیری روزنامه رسمی داخل سایت 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا چاپ شود
      • با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت علامت را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.
      • پس از 2 الی 3 روز کاری پرونده بصورت کامل انجام شده و آماده تحویل به موکل می باشد
      • چیزی در حدود 5 الی 6 ماه کل این پروسه به طول خواهد انجامید. 
    • رد کامل : پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.
    • • مشابهت یا نقص پرونده مشابهت : این احتمال وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد، در این مرحله باید پیگیری شود و برای رفع نقص اقدام شود. و دیگر احتمالات که بصورت جزئی در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقص و مشکل مانند مرحله نوع 1 که تایید بود عمل می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل خواهد شد.

چرا ثبت علامت انجام میدهیم

همیشه برند(علامت تجاری) ستون یک کسب و کار و به لحاظ تداوم در تجارت یک نام یا نشان ماندگار بسیار مهم است. بر این اساس شرکت های بسیاری هستند که تلاش دارند تا نام یا نشانی که برایش برنامه ریزی کرده اند به سلامت به مسیر موفقیت و پیشرفت خود ادامه دهد. نام یا نشان خود را به ثبت می رسانند. ثبت علامت تجاری فقط به ثبت رسیدن آن نیست، قوانین استفاده، نگهداری و مسائل آن بسیار مهم می باشد. از این رو موسسه تلاش کرده است تا اطلاعات دقیق و مهمی نسبت به ثبت برند، علامت تجاری، لوگو، ثبت نام تجاری و دیگر موارد به موکلین خود اطلاع رسانی و در صورتی که آنها نیاز به ثبت علامت تجاری داشتند، از مرحله 0 تا 100 آنها را راهنما و مجری باش

جدول مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری

 ثبت علامت فارسیثبت علامت لاتین
شخصیکپی شناسنامه
کپی کارت ملی 
کپی پروانه کسب،پروانه بهره برداری،جوازتولید،مجوز مرتبط
  • نمونه برند طراحی شده 6*6
کپی شناسنامه
کپی کارت ملی 
کپی پروانه کسب 
نمونه برند طراحی شده 6*6 
کارت بازرگانی
شرکتی
      آگهی و روزنامه تاسیس شرکت و هرنوع تغییرات
      مجوزهای لازم،پروانه بهره برداری،جوازتولید،مجوز مرتبط
      کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
      یک نمونه از برند طراحی شده 6*6
    آگهی و روزنامه تاسیس شرکت و هرنوع تغییرات
    مجوزهای لازم
    کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
    یک نمونه از برند طراحی شده 6*6
    کارت بازرگانی

_ارائه کارت بازرگانی به نام خود شخص برای علامت تجاری شخصی که حروف لاتین بکار رفته است.

_مجوزهای لازم:

    • جواز تاسیس
    • پروانه بهره برداری (تولید یا صنایع)
    • پروانه اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل

5-زمان ثبت علامت تجاری

    • دوماه از مرحله تکمیل مدارک و شروع به کار
    • چهار ماه و نیم تا صدور پروانه 10 ساله اولیه

فرایند تمدید علامت تجاری

تمام مراحل اجرایی همانند ثبت اولیه برند (علامت تجاری) است و همان هزینه را در بر دارد.

چارت ثبت علامت تجاری

فرایند ثبت توسط گروه مشاورین ثبت سامان انجام شودبا توجه به مدارک و مجوز های لازم ظرف 2 الی 3 روز کاری
طی 2ماه پیگیری مرتب بابت ثبت و اقدامات لازم ثبتیدر صورت وجود نقص به صورت (تخصصی و حقوقی) از طریق قانونی  انجام می شود.
ظرف 3 الی 4 روز کاری انجام گرفته وگواهی ارائه میگرددظرف 1 الی 2 روز کاری حضورا انجام می شود و واریزی آن نیز پرداخت میگردد.
ظرف 10 الی 15 روز کاری پیگیری و از سیستم و حضوری از اداره دریافت میگرددپس از گذشت مدت 30 روز برای  اعتراضات از طریق سامانه داخل پرونده ارائه داده می شود برای اعلام  هزینه نهایی ثبت
پس از واریز هزینه از طریق اینترنتی آگهی دوم ازاداره ثبت مراجعه به ساختمان روزنامه رسمی برای انجام و واریز هزینهروزنامه رسمی اسکن و وارد پرونده می شود ظرف چند روز کاری بدون تاخیر و از طریق وکیل به اداره مالکیت صنعتی ارجاع داده می‌شود
برای دریافت پروانه انحصاری رنگی مراجعه می شوداقدامات لازم در فرایند ثبت
ارجاع سیستمی از طریق سامانپیگیری از طریق سامانه
یکی از مهمترین قسمت های ثبت رفع نقص هاصدور آگهی و تشکیل پرونده
روزنامه رسمی اولیهپیگری سامانه ای
ارجاع روزنامه از طریق سامانه برای اعلام هزینه دومروزنامه دوم رسمی
ارجاع روزنامه داخل پرونده سامانه (پس از چاپ روزنامه دوم)ارسال روزنامه رسمی دوم برای گرفتن پروانه انحصاری ده ساله (پایان ثبت علامت تجاری)

نکاتی که برای ثبت برند باید

    • بر خلاف تصور عامه مردم علامت تجاری مشمول هیچگونه مالیاتی نمی باشد.
    • علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است در صورتی که ثبت بین المللی شده باشد نمیتوانید در ایران نیز آن را ثبت کنید و در صورت ارجاء آن به ثبت پرونده رد خواهد شد.
    • علامت تجاری میتواندهم نماد شرکت باشد هم اسم شرکت.

مزایای ثبت علامت تجاری

    • ضمانت میکند که مشتریان بتوانند محصول ها و کالا ها را از هم متمایز کند.
    • این حق را به شرکت ها میدهد که کالاهایشان را نبست به هم متفاوت کند.
    • وسیله ای برای بازاریابی و پایه ای برای مشهور شدن شرکتها میشود.
    • به افراد ثالت این اجازه را میدهد که از علامت تجاری استفاده کنند و درآمد از محل حق امتیاز ها  میباشد.
    • ز اجزاء لازم توافقنامه های اعطای نمایندگی میباشد.
    • امکان دارد از اموال دارای ارزش درآمد باشد.
    • علامت تجاری به شرکت ها را انگیزه می دهد که برای بهبود بخشیدن و حفظ کیفیت کالاهای خود تلاش و سرمایه گذاری کنند.
    • امکان دارد برای اعضای وام مفید باشد.

انتقال علامت تجاری صلح علامت :

      • کپی کارت ملی و شناسنامه افرادی که قصد انتقال علامت را دارند.
      • امضا وکالت نامه وکیل در موسسه جهت پیگیری صلح علامت
      • ارایه اصل تصدیق نامه
      • در صورت شرکتی بودن ،آگهی ثبت شرکت و تغییرات ضمیمه مدارک شود
      • ارایه اصل سند صلح
      • -جهت انتقال علامت تجاری ثبت شده نیاز به تنظیم سند رسمی صلح در دفاتر اسناد رسمی می باشد که در آن علامت مربوطه به شخص دیگری واگذار می گردد .
      • استعلام از اداره ثبت علامت برای تایید سابقه ثبت علامت تجاری مورد نظر.
      • نقل و انتقال در دفترخانه
      • 22890120
      • منبع: سامان ثبت